Miss Representation

Har nu suttit i en och en halv timme och sett på dokumentären Miss Representation som jag klistar in här längst ned i inlägget. En superbra och rörande dokumentär om vad det är för verklighet som kvinnor (och hela världen) verkligen lever i. Den handlar mycket om underrepresentationen av kvinnor i inflytelserika positioner och maktpositioner i USA, och mycket om hur media framställer mäktiga kvinnor. Det hela är fruktansvärt intressant och ärligt, och det var helt klart några gånger jag fick tårar i ögonen för att jag är så jävla besviken på hur världen verkligen får lov att se ut. Det är sånt här som gör att jag börjar fundera på att bli politiskt aktiv, då inom Vänsterpartiet. Dom som läser min blogg ofta kanske har märkt att det har kommit upp fler och fler inlägg som handlar om det här ämnet eller liknande saker, och jag kan bara ge all cred till min lillasyster Ellen. Hon har varit med i Ung Vänster sen en tid tillbaka och har sedan dess visat mig till så många bra och smarta tankar och åsikter, och jag är så fruktansvärt stolt över att hon har valt att göra det till en så stor del av sitt liv. Hon är verkligen feminist ända ut i fingertopparna och jag kan bara se upp till henne och önska att jag en dag kommer kunna leva så som hon gör. Så duktig och smart och bäst är hon, som sagt så är jag väldigt, väldigt stolt över henne och vad jag vet att hon kommer åstadkomma en dag.
-
Jag skrev på en pledge efter att ha sett den här dokumentären, som handlar om att jag ska göra mitt bästa för att sprida informationen om detta vidare, så det gör jag nu. Jag hoppas verkligen att ni tar er tid att titta på den, jag tror många av er (tjej som kille!!) kommer få er en tankeställare!

Ordbajsningar
Postat av: LN

åå tack ingrid, vad fint skrivet!! blir jätterörd och så sjukt glad att jag har påverkat dig! puss

2012-01-23 @ 19:11:51

ORDBAJSA HÄR, Y'ALL:

Ingen anonymitet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordbajsning:

Trackback
RSS 2.0