Finess

Tack alla som har kommenterat och gett förslag på vad jag kan göra för att hjälpa till mer i samhället! Jag ska absolut kolla upp varenda sak ni föreslår, och det gör mig glad att ni har så många idéer på vad man kan hjälpa till med! Jag brukar inte göra smilisar på bloggen, men jag fick en väldig lust att göra så här: :):):):):):):) för ni gör mig så glad!!!!
-
Jag sitter och plöjer mig igenom boken "The Civilizing Process", som handlar om civilisationens historia (som är grunden till kultur, om jag har fattat det rätt?). Tycker det är lite kul att i en bok av Erasmus av Rotterdam från år 1530 så pratar han om hur man ska uppföra sig, typ vett och etikett. Tydligen finns det en hel del grejer som inte makear någon sense nu, till exempel att man typ skulle stå på ett ben när man hälsade på folk. Men han tar också upp hur man snyter sig ("There should be no snot on the nostrils. A peasant wipes his nose on his cap and coat, a sausage maker on his arm and elbow. It does not show much more propriety to use one's hand and then wipe it on one's clothing. (...) If when blowing the nose with two fingers somethings falls to the ground, it must be immediately trodden away with the foot."). Min absolute favorit hör dock till när han går igenom hur man äter: "To dip bread you have bitten into the sauce us to behave like a peasant.".
Det verkar som George Costanza hade fel - man ska inte dubbeldippa. (klicka på länken)

Ordbajsningar

ORDBAJSA HÄR, Y'ALL:

Ingen anonymitet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordbajsning:

Trackback
RSS 2.0