11/11/11

Ett himla mirakel att jag råkade sitta vid datorn prick 11.11 tidigare idag, och fick uppleva detta "magiska" ögonblick som aldrig kommer inträffa igen under min levnadstid. Jag smsade pappa tidigare idag, men insåg att han förmodligen kommer vara upptagen med x antal bröllop och dop och grejer hela dagen, haha. Återstår att se om världen kommer gå under idag, eller vad galningarna nu har förutspått ska hända, men jag tror jag kommer "fira" med lite plugg, städning och stjärnsnacks. Mycket bra.
-
Jag fick höra talas om något häromdagen, nämligen Gåsamiddag, något som försiggår i Skåne (och här då, eftersom Halmstad är proppad av skåningar eller nånting). Eller det är Mårtensafton idag, och då ska man äta gåsamiddag, tydligen. Man firar ett helgon, Martin, som var romersk soldat som konverterat till kristendomen. Folket i staden Tours ville göra honom till biskop, men han orkade tydligen inte, så han gömde sig bland gässen. Gässen kacklade för att han satt där och häckade, och så blev han avslöjad och så åt dom upp gässen som straff (fett ägda gäss, LOL), och detta ska ha utspelat sig 11 november år 371 (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rtensafton = Underkänd i källhänvisning, men det här är MIN blogg, så jag gör vad fan jag vill!!). Fattade inte riktigt varför han blev ett helgon? Måste man inte göra något speciellt för att bli helgon?
Hur som helst, under gåsamiddagen äter man svartsoppa (blodsoppa) till förrätt, gärna tillsammans med typ gåsens hjärta och lever och allt sånt, sen gås till huvudrätt, och EBLEKAGA (skånsk äppelkaka) till efterrätt. Det här ska typ halva min klass göra idag, tänkte bara upplysa er om det. Jag har aldrig hört talas om detta, jag har nog inte ens ätit gås nån gång? Oh well.
Ha en bra Mårtensafton/11-11-11 på er!



Ordbajsningar
Postat av: jennie

Alltså jag har hört talas om det där, och svartsoppa låter onekligen som det äckligaste jag hört talas om! OCH, vad hade dom stackars gässen gjort egentligen?! Det var ju HAN som gömde sig, borde dom inte straffat honom då? Ätit upp honom, typ.



Hehe. Tänk dig den högtiden! Typ Martin-afton, så äter man upp någon som heter det en gång per år!

2011-11-12 @ 00:29:20
Postat av: Olof

Om du föddes i fredags hade du chans på att få nio ettor i ditt personnummer, t.ex: 111111-1119

2011-11-13 @ 00:45:15

ORDBAJSA HÄR, Y'ALL:

Ingen anonymitet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordbajsning:

Trackback
RSS 2.0