dumdedum

Lovisa påminner mig om att jag måste uppdatera bloggen mer, men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva! Jag jobbar på och gör inte sådär jättemycket annat. Eftersom jag oftast börjar vid 15-17.00 på dagarna till stängning så blir det till att jag tar det ganska lugnt på dagarna... Det känns som att jag inte skulle hinna med att göra något innan dess, men självklart skulle jag hinna med hur mycket som helst. Tyvärr känns det som att alternativet till att inte gör något är att gå på stan, och det vill jag inte göra på grund av brist på pengar!! Så jag sitter hemma. Jobbet går bara bra, jag trivs bättre och bättre ju mer säkrare jag blir på hur man gör allting. Dessutom har jag fått många komplimanger från mina kollegor om att jag är duktig, och det gör det ju bara ännu roligare! Så självförtroendet är nästan på topp, vilket alltid känns skönt!
-
För den som är intresserad tänkte jag att jag faktiskt kan ta och beskriva hur jag gör min grönsakspuré! Jag gjorde en hel gryta i måndags som jag äter som lunchmat varje dag nu innan jag åker till jobbet, och det är verkligen helt perfekt! Det slinker ner lätt, är inte alltför mättande (men ändå mättande) och det är ju fullt med nyttigheter och vitaminer och jag vet inte vad! Och sen passar det ju superbra med bacon till, och det är ju bara plus!! BACON!
I alla fall, jag brukar ha potatis, morötter, palsternackor, purjolök, broccoli, gul lök och vitlök. Vill man ha mer olika sorters rotsaker i så går det jättebra, eftersom allt passar typ. Om man vill ha det mer matigt, till exempel om man vill laga det till middag eller sådär, så tar man bara fler potatisar. Jag rekommenderar att man lagar ganska mycket, eftersom om man bara gör för en person så är det kanske lite väl lång tillagningstid för bara en måltid...
Jag körde på känsla, tog ca fem potatisar, sex morötter, en palsternacka, en purjolök, en gul lök och typ fem vitlöksklyftor. Skala allt och hacka det i lika stora bitar. Ta en stor kastrull och fräs potatisarna, palsternackan och morötterna först i kanske 10 minuter så att dom blir lite mjukare. Släng sedan ner alla lökar och fräs ett tag. Fyll sedan på med vatten så att det täcker allting och koka det i kanske 10-15 minuter, tills potatisen och morötterna är mjuka. Häll sedan bort allt vatten och kör ner en mixerstav i kastrullen. Mixa allt till en jämn puré - FÄRDIGT! Jag provade att krydda den med salt, peppar och lite chilipulver, men jag tror nästan det är bättre att inte krydda den alls, då blir den mycket godare och krämigare om man äter den till bacon eller vanlig falukorv. Perfekt lunchlåda!
-
Det var allt från Ingrids Kök denna vecka!
P.S. Tänkte lägga upp en bild på hur purén ser ut när den är klar, men eftersom den liknar spya ganska mycket är det inte så aptitligt. Men då vet ni - om det ser ut som om ni redan har ätit det en gång så är det precis rätt!

Ordbajsningar
Postat av: becky

varför ska du mosa purén till puré? Är det inte äckligt att ha det i munnen och smakar barnmat? Dock lät det som ett bra recept på soppa!

2011-05-25 @ 17:32:55

ORDBAJSA HÄR, Y'ALL:

Ingen anonymitet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordbajsning:

Trackback
RSS 2.0