Lite irriterad..

Grattis, skaparna av filmen Narnia- The voyager of the Dawn Treader. Ni har verkligen lyckats göra en film helt utan magi, fantasi eller ens underhållning utav en av världens bästa böcker. Seriöst, hur lyckas man ens?
Jag vet att det är många av er som aldrig läst Narnia-böckerna, och tyvärr är det många som har läst dom men inte fastnat för dom. Jag måste bara säga att det absolut är mina favoritböcker och jag tror jag läser alla sju minst en gång per år. Skeppet Gryningen (femte boken, tredje filmen) är min favorit av dom alla, så jag har ett fram emot att få se filmen, men nu är jag sjukt besviken. Eller en sak är bra - om ni har läst boken men inte tyckte om den, så kan ni se filmen så kommer ni uppskatta boken mycket mer.
-
Här kommer ett irriterat inlägg där jag beskriver tankar som ofta kommer upp efter jag har läst/sett Narnia, så nu kände jag bara att jag vill skriva ner dom. Är ni inte intresserade är det bara att inte läsa. Jag lovar, jag ska inte bli värsta seriösa "starta diskussioner"-bloggaren nu.
-
Av någon himla anledning har Narnia fått en hel massa kritik för den kristna symboliken som återfinns i böckerna nästan överallt, vilket jag inte riktigt förstår. Att säga att man inte gillar Narnia för det kristna budskapet är som att säga "Bibeln skulle vara bättre om det inte var så himla mycket tjafs om Gud och Jesus i den". Det är inte som att C.S. Lewis har hymlat med vad han försökte göra, så jag förstår inte riktigt varför folk reagerar som om dom har blivit lurade när dom inser att sagan är baserad på den kristna religionen?
Sagorna har jättefina budskap som att alla är lika mycket värda, att man ska älska sig själv för den man är, om man tror på sig själv så kan åstadkomma stora saker osv. Jag förstår verkligen inte varför så många måste säga att det är som att hjärntvätta läsarna, eller till och med påstå att man inte ska ha såna moralkakor i barnböcker? Är inte det ett bra budskap att ge till barn (eller ganska många vuxna, för den delen)?
Det finns ingenting som irriterar mig mer än människor som påstår att religion av alla dess slag endast är något dåligt eller hjärntvätt eller liknande. Ni som känner mig vet att jag inte är den mest hängivna utövaren av kristendomen som finns, även om jag ser mig själv som att höra till den religionen. Hackar man på Narnia tar jag det som en personlig förolämpning, för dom böckerna är mer min bibel än vad Bibeln är. Varför kan inte kritiker till religion bara erkänna att även fast det finns mycket som är dåligt med religion, så finns det så sjukt mycket som är bra? Om fler skulle ta till sig Narnias budskap skulle jorden endast bli en bättre plats att bo på. Alla olika religioner skänker så mycket hopp och glädje till människor, och det är just därför folk VILL höra till en religion. Så jag tycker alla som hackar på olika religioner can back off. För att argumentera för "sanning" och "världen skulle vara ett bättre ställe utan religion" så är dom sjukt negativa och gör oftast folk på dåligt humör. Seriöst, om ni vill stoppa krig kan ni ju börja med er själva och er attityd. Sprid lite mer kärlek och sluta irritera folk. Party poopers.

Ordbajsningar
Postat av: LN

WORD!

2011-02-18 @ 19:02:21
Postat av: Olof

Jesushistorien är ju en jävligt bra story som kopierats ca en miljarrrd gånger så jag fattar inte vad som skulle vara så dåligt med det, eller varför just Narniaböckerna får kritik för att använda den. I The Matrix var den ju cool, liksom.

2011-02-18 @ 19:47:07
Postat av: Jonas

Var på fest i en annan korridor här på Ansgar till nyss, och jag tror inte att du skulle tycka folk är timida och överreligiösa på något sätt! Vinet och ölen flödade: jag kände mig nästan lite bortkommen haha. Det, på tal om kristendomen, typ... Träffade på agnostiker och diverse andra som också bodde här, dessutom. I Narniafilmen så ogillade jag den gröna dimman skarpt.

Hej då! =)

2011-02-19 @ 00:12:41
Postat av: alva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

agreed

2011-02-20 @ 15:02:11
URL: http://alvakling.blogg.se/
Postat av: alva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

agreed

2011-02-20 @ 15:02:24
URL: http://alvakling.blogg.se/

ORDBAJSA HÄR, Y'ALL:

Ingen anonymitet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordbajsning:

Trackback
RSS 2.0