lilla julafton

Igår firade jag lilla julafton på två olika sätt! Vi var hos mormor och morfar under kvällen och firade med mamma släkt som jag inte kommer träffa under själva julen, och så fick jag träffa Becky, Malin och Vickie under dagen! Gud så det var roligt att se dom, det var flera månader sen jag träffade Vickie sist! Det var NÄSTAN som att vara tillbaka på Droskan igen, bara... bättre! Oj, så glad jag var, jag tror jag kan ha lyst lite grann.
På kvällen var vi som sagt hos mormor och morfar. Vi åt middag, spelade min julfrågesport och fick besök av världens roligaste tomte i form av Alva. Gudars, så den tjejen kan få en att skratta alltså. Vi hade supertrevligt, och nu ska vi snart iväg till Skellefteå för att fira med pappas sida av släkten. Först ska jag dock bjuda på min julfårgesport, som jag lovade Becky igår! Svaren kommer ju nu här direkt, så ni kan inte riktigt testa er själva... Och jag har tyvärr inte tid att fixa till det, det är duschschema som gäller här hos mamma just nu och jag står på tur!
Vem presenterar Kalle Ankas Julafton varje år?
Benjamin Syrsa
Vad heter Grevinnan i Grevinnan och betjänten?
Miss Sophie
Vilken växt kommer Saffran ifrån?
Saffranskrokus
I vilken kyrka leder påven midnattsmässan?
St Peterskyrkan
Vem skrev boken "En spökhistoria vid jul"?
Charles Dickens
Vem kommer med julklapparna i Spanien?
De tre vise männen
Vad heter Greven i Mysteriet på Greveholm?
Greve Von Dy
Hur säger man God Jul på franska?
Joeux Noël
Jesus föddes i Betlehem, men vart kom hans föräldrar ifrån?
Nasaret.
Vad heter gruppen som blev populära med låten "Tänd ett ljus"?
Triad
Vad heter den tyska tomten Nikolaus medhjälpare?
Knecht Rupert kommer till de tyska barnen den 6 december tillsammans med jultomten, St Nikolaus. Rupert är klädd i svart och har en käpp som han kan prygla barnen med om de inte skött sig. På ryggen bär Rupert en korg med choklad och andra godsaker som barnen får om de varit snälla.
Hur många avsnitt var 1977 års julkalender Fem myror är fler än fyra elefanter?
28, en för varje bokstav
Hur många auktoriserade tomtar finns det i Sverige?
Nio. Det finns nio auktoriserade tomtar i Sverige. För att få ett certifikat måste man avlägga en rad löften. Bland annat att ha nissesinnet kvar och att aldrig dricka alkohol framför barnen.
Hur många gånger förekommer ordet "jul" i bibeln?
Inte alls. (enligt bibel.se)
Vad betyder ordet Advent?
Ankomst.
Hur många liter julmust konsumeras i Sverige i december?
40 miljoner liter
1. Vem presenterar Kalle Ankas Julafton varje år?
Benjamin Syrsa
2. Vad heter Grevinnan i Grevinnan och betjänten?
Miss Sophie
3. Vilken växt kommer Saffran ifrån?
Saffranskrokus
4. I vilken kyrka leder påven midnattsmässan?
St Peterskyrkan
5.Vem skrev boken "En spökhistoria vid jul"?
Charles Dickens
6. Vem kommer med julklapparna i Spanien?
De tre vise männen
7. Vad heter Greven i Mysteriet på Greveholm?
Greve Von Dy
8. Hur säger man God Jul på franska?
Joeux Noël
9. Jesus föddes i Betlehem, men vart kom hans föräldrar ifrån?
Nasaret.
10. Vad heter gruppen som blev populära med låten "Tänd ett ljus"?
Triad
11. Vad heter den tyska tomten Nikolaus medhjälpare?
Knecht Rupert kommer till de tyska barnen den 6 december tillsammans med jultomten, St Nikolaus. Rupert är klädd i svart och har en käpp som han kan prygla barnen med om de inte skött sig. På ryggen bär Rupert en korg med choklad och andra godsaker som barnen får om de varit snälla.
12. Hur många avsnitt var 1977 års julkalender Fem myror är fler än fyra elefanter?
28, en för varje bokstav
13. Hur många auktoriserade tomtar finns det i Sverige?
Nio. Det finns nio auktoriserade tomtar i Sverige. För att få ett certifikat måste man avlägga en rad löften. Bland annat att ha nissesinnet kvar och att aldrig dricka alkohol framför barnen.
14. Hur många gånger förekommer ordet "jul" i bibeln?
Inte alls. (enligt bibel.se)
15. Vad betyder ordet Advent?
Ankomst.
16. Hur många liter julmust konsumeras i Sverige i december?
40 miljoner liter

Ordbajsningar

ORDBAJSA HÄR, Y'ALL:

Ingen anonymitet, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Ordbajsning:

Trackback
RSS 2.0